COMUNICAT DE PRESĂ
In problema facturilor întârziate, ANRE îi „amenință” pe furnizori cu un „pistol cu apă”.
Asociația Prosumatorilor și a Comunităților de Energie din România a formulat o adresă către ANRE în data de 26 februarie 2024, în care am transmis că este de notorietate faptul că zeci de mii de Prosumatori din România nu primesc la timp facturile lunare pentru energia consumată și cea injectata în rețea și că, în cazul multor furnizori de energie, întârzierile depășesc cu mult 12 luni, ajungând și la 24 de luni.
Ce este esențial de știut în cazul prosumatorilor:
– S-au făcut câteva mii de sesizări către ANRE în perioada 2022 până în 2024 de către persoane fizice sau juridice și, invariabil, aceștia au primit același răspuns: „problema se va rezolva”.
– Furnizorii primesc energia livrată în exces de către prosumatori și o valorifică imediat, încasând banii lunar de la consumatorii arondați la fiecare furnizor în parte.
– Conform legii 123/2012, Ord 15 apoi Ord.95 al ANRE prosumatorilor li se va plăti excesul de energie după 24 de luni de la data facturării… dacă ești ghinionist și primești facturile restante în 2024, ți se plătește energia injectată în 2022, începând cu 2026!
Propunerea A.P.C.E.:
Ne aflăm într-o situație absurdă care trenează de aproape doi de zile și acest lucru nu mai poate continua.
În luna septembrie 2023, cu ocazia unei mese rotunde organizate la Parlamentul României, domnul Dan Pîrșan, actualul președinte A.P.C.E., a propus ca ANRE să ia măsuri coercitive împotriva furnizorilor care din rea credință nu facturează abuzând de energia prosumatorilor pe care o folosesc ca o linie de credit.
În fapt, s-a propus ca toți furnizorii de energie electrică din România care întârzie facturarea cu cel mult 30 de zile de la de luna in care energia a fost injectata in rețea, să fie penalizați cu 0,2% pe zi din valoarea facturii totale în favoarea prosumatorilor.
Același lucru l-am cerut în mod expres ca reprezentanți ai prosumatorilor din România în adresa A.P.C.E. transmisa către ANRE in data de 26 februarie 2024.
Răspunsul ANRE:
După 32 de zile de la data înregistrării adresei noastre, ANRE ne răspunde și, în esență, ne face cunoscută legislația actuală de facturare (nerespectată de către toți furnizorii) și ne informează cum Direcția de Control din ANRE a făcut eforturi mari în a amenda șase furnizori naționali cu o sumă enormă de 100.000 euro în total pentru facturi ne- emise din august 2022 și jumătatea lui 2023.
Ne informează cu mândrie că aceste controale nu s-au oprit și sunt în derulare, probabil purtătoare de amenzi în cuantum de câteva zeci de mii de euro la toți cei șase furnizori rebeli.
Adică, un fel de joacă de-a amenzile și amenintare cu un „pistol cu apă” arătat furnizorilor.
În finalul răspunsului către noi, ne încurajează și ne comunică faptul că într-un viitor oarecare, ar putea lua în considerare propunerea noastră de a penaliza furnizorii care nu emit facturi prosumatorilor sau le emit cu întârziere.
Soluția este simplă dar necesită hotărâre și determinare din partea conducerii ANRE.
Propunem ca toți furnizorii de energie electrica din România care intarzie facturarea mai mult de 30 de zile din luna in care energia prosumatorilor a fost injectata in rețea, să fie penalizați cu 0,2% pe zi din total factura, si penalizarea sa se scada din totalul facturii.
Acest lucru ar duce la disciplinarea fiscală a furnizorilor și mai ales la și la eliminarea practicilor abuzive.
Altfel, amenzi de câteva zeci de mii de euro pe an la câte un furnizor reprezintă de fapt o „mângâiere pe creștet” care conduc la perpetuarea problemei si nu la rezolvarea ei.
A.P.C.E. subliniază necesitatea unei abordări mai ferme și coerente pentru a asigura respectarea drepturilor prosumatorilor.
Pentru mai multe informații sau declarații suplimentare, vă rugăm să contactați:
Cu stimă,
Dan Pîrșan,
Președinte A.P.C.E.