Asociația Prosumatorilor și Comunităților de Energie din România (A.P.C.E.) atrage atenția asupra necesității unei reforme structurale și a unei schimbări majore în modul de funcționare al Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE).
De-a lungul timpului, în special sub conducerea ultimilor doi președinți, ANRE a devenit o Super-Autoritate: o instituție greoaie, opacă și rigidă, insuficient adaptată realităților din piața de energie actuală.
O structură supradimensionată
ANRE gestionează o activitate „atât de complexă”, încât a creat nu mai puțin de 61 de servicii, departamente și compartimente, fiecare cu denumiri pompoase și șefi remunerați generos. Această structură supradimensionată este comparabilă cu structura organizatorică a Parlamentului European de la Bruxelles care cuprinde 20 de comisii și 44 de delegații.
Finanțare din surse proprii, controversata
Veniturile ANRE provin in mod paradoxal din tarife anuale percepute operatorilor economici reglementați, adică exact aceiași actori care ar trebui controlați și sancționați în caz de încălcări ale legii. Acest sistem ridică semne de întrebare privind imparțialitatea instituției și nivelul ridicat al salarizării personalului.
Conform Bugetului pe anul 2024 și a celui propus pentru 2025 (ORD.101/2024), fiecare salariat ANRE câștigă, în medie, 9.000 de euro pe lună. Această sumă include prime de asigurare de viață, sporuri și alte indemnizații, la care se adaugă un buget separat pentru conducere, în valoare de 25 de milioane de lei (aproape 10% din bugetul total al instituției).
Bugetul total anual al ANRE este de 52,5 milioane de euro, din care peste 60% este destinat salarizării celor 350 de angajați. O mare parte din fonduri – aproape 40 de milioane de euro – provin din taxe și tarife plătite de furnizorii și distribuitorii de energie și gaze naturale pentru eliberarea de licențe și autorizații anuale.
Adica, o mare parte din buget, ANRE si-l asigura tocmai de la cei pe care trebuie eventual sa ii controleze, reglementeze sau sa ii protejeze pentru a functiona si in anul viitor?
Interacțiunea cu ANRE este foarte dificilă si de multe ori, inutila.
Interacțiunea A.P.C.E. cu ANRE a fost marcată de dificultăți și, adesea, de inutilitate, negasind o cale comuna de comunicare. În calitate de reprezentanți ai societății civile, am fost întâmpinați cu aroganță și un mod sfidător de tratare a problemelor.
În general, societatea civilă percepe ANRE ca fiind o instituție îndepărtată de scopul său inițial. Lipsa unui control parlamentar sau instituțional real, gestionarea deficitară a crizelor energetice din trecut și finanțarea controversată sunt doar câteva dintre problemele grave percepute la nivelul sociatatii.
Decizii netransparente
ANRE continuă să ia decizii fără consultări reale cu actorii relevanți. De exemplu, prin Ordinul nr. 96/2024, președintele ANRE a majorat tarifele de distribuție a energiei electrice cu 8% până la 28%, ceea ce a dus la costuri de transport aproape duble față de prețul energiei active din facturi.
Când A.P.C.E. a solicitat acces la documentele care au stat la baza acestei decizii, răspunsul ANRE a fost că informațiile sunt clasificate conform unui ordin intern Nr 179 din 2020.
Solicitările A.P.C.E.
Prin taxele de autorizare anuală, multiplicate și plătite de către furnizorii și distribuitorii de energie din România, fiecare consumator din țară achită indirect prin facturile de energie electrică, aproximativ 40-50 de lei pe an pentru bunăstarea ANRE, fără a primi mare lucru în schimb.
Solicităm ca această agenție de reglementare să fie reformată de la zero, iar bugetarea acestei instituții să fie regândită astfel încât să nu îi afecteze imparțialitatea în relația cu agenții economici care îi susțin activitatea anual. Nivelul încrederii publice în această instituție este deja extrem de scăzut.
Dan Pîrșan
Președinte APCE
www.apce.ro