Asociația Prosumatorilor și a Comunităților de Energie (A.P.C.E.) are, prin statut, rolul de a informa membrii săi despre istoricul, evoluția și provocările Sistemului Energetic Național. Ne propunem să prezentăm atât aspectele pozitive, cât și problemele care au influențat situația actuală, într-un mod imparțial și bazat pe experiența reală a prosumatorilor în procesul de integrare în acest sistem.
Puțina istorie, nu strică…
Sectorul energetic din România a trecut prin transformări majore în ultimii 30 de ani, evoluând de la un sistem centralizat, în care producția, transportul și distribuția erau gestionate de stat, la un model liberalizat cu jucători privați. Aceste schimbări au fost determinate atât de necesitatea modernizării infrastructurii, cât și de obligațiile impuse de Uniunea Europeană în procesul de aderare.
În perioada comunistă, întreaga rețea energetică era controlată de RENEL (Regia Autonomă de Electricitate), care gestiona producția, transportul și distribuția energiei electrice. RENEL a fost înființată în 1990, fiind urmașa Ministerului Energiei Electrice din perioada socialistă.
Reforma și Apariția Companiilor de Distribuție și Furnizare
În 1998, RENEL a fost divizată în mai multe entități, principalele fiind:
- CONEL (Compania Națională de Electricitate) – care a preluat activitățile de producție, transport și distribuție.
- Termoelectrica, Hidroelectrica și Nuclearelectrica – responsabile de producția de energie.
- Electrica S.A. – compania de distribuție și furnizare a energiei electrice.
Ulterior, în 2000, CONEL s-a divizat, rezultând:
- Transelectrica – operatorul de transport al energiei electrice.
- Electrica S.A. – care a rămas cu activitățile de distribuție și furnizare.
Un pas crucial în liberalizarea pieței a fost privatizarea companiilor de distribuție și separarea activităților de furnizare și distribuție. Astfel, în perioada 2004-2008, statul român a concesionat rețelele de distribuție unor investitori străini, în principal din considerente de eficiență și pentru atragerea capitalului necesar modernizării infrastructurii.Ca de obicei, promisiunile de investitii majore a lasat de dorit pentru ca nimeni nu i-a controlat. A fost mai usor ca profitul sa se externalizeze prin metode cunoscute de toata lumea si retelele sa fie mai mult exploatate decat modernizate
Privatizarea Distribuitorilor și Apariția Marilor Jucători
Procesul de privatizare a distribuitorilor de energie electrică s-a desfășurat în mai multe etape, fiecare regiune a țării fiind concesionată unor companii internaționale:
- Electrica Muntenia Sud → Preluată de Enel (Italia) în 2008.
- Electrica Banat și Electrica Dobrogea → Achiziționate de Enel (Italia) în 2005.
- Electrica Moldova → Preluată de E.ON (Germania) în 2005.
- Electrica Oltenia → Cumpărată de CEZ (Cehia) în 2005.
- Electrica Transilvania Nord și Sud → Rămase în proprietatea statului, dar ulterior integrate în Electrica S.A., care a fost listată la bursă în 2014.
Aceste companii de distribuție au primit concesiunea rețelelor pentru 49 de ani, fiind obligate să investească în modernizarea acestora. Scopul principal declarat a fost reducerea pierderilor tehnologice, îmbunătățirea calității serviciilor și alinierea la standardele europene.
Separarea Distribuției de Furnizare și Liberalizarea Pieței
Un alt pas important în evoluția pieței a fost separarea activităților de furnizare și distribuție, în conformitate cu normele UE privind concurența. Începând cu 2007, companiile de distribuție nu mai puteau desfășura activități de furnizare, ceea ce a dus la înființarea furnizorilor de energie, printre care:
- Enel Energie și Enel Energie Muntenia – vandut PPC
- E.ON Energie România
- CEZ Vânzare (acum aparținând grupului Premier)
- Electrica Furnizare
Din 2018, piața de energie electrică a fost complet liberalizată, iar consumatorii casnici au putut alege furnizorul de energie electrică în mod liber, eliminându-se tarifele reglementate.
Un Proces de Liberalizare cu Probleme Majore
Deși reformele din sectorul energetic au avut ca obiectiv modernizarea rețelelor și creșterea eficienței, realitatea arată că furnizorii și distribuitorii nu și-au respectat întotdeauna obligațiile asumate. Printre principalele probleme care persistă se numără:
- Rețele învechite și investiții insuficiente: Deși distribuitorii au concesionat rețelele cu obligația de a investi în modernizarea acestora, multe zone din țară încă se confruntă cu infrastructură învechită, având pierderi mari de energie și avarii frecvente.
- Întârzieri în racordarea prosumatorilor și a noilor consumatori: Procesul de racordare rămâne greoi, iar distribuitorii sunt adesea acuzați că întârzie conectarea prosumatorilor la rețea, afectând dezvoltarea energiei regenerabile și a comunităților energetice.
- Creșterea necontrolată a prețurilor: Liberalizarea pieței a dus la o volatilitate mare a prețurilor, iar lipsa unor mecanisme eficiente de protecție la nivel de ANRE a consumatorilor a amplificat impactul crizelor energetice recente.
- Servicii deficitare și lipsa transparenței: Multe companii de distribuție și furnizare au fost criticate pentru lipsa de transparență în stabilirea tarifelor, pentru întârzieri în rezolvarea problemelor tehnice și pentru relația defectuoasă cu clienții. In acest context, ANRE si-a secretizat si salariile si documentele care stau la baza deciziilor lor de crestere a tarifelor pentru consumatori.
Concluzie: Nevoie de Reglementare și Investiții Reale
Privatizarea și liberalizarea pieței de energie nu au adus întotdeauna beneficiile promise consumatorilor români. În loc să conducă la o rețea modernă, eficientă și fiabilă, procesul a fost marcat de întârzieri în investiții și de practici discutabile care au afectat atât consumatorii casnici, cât și industria.
Este nevoie de o reglementare mai strictă din partea ANRE pentru a se asigura că distribuitorii își respectă obligațiile de investiții și pentru a preveni abuzurile din partea furnizorilor. În plus, dezvoltarea prosumatorilor și a comunităților energetice trebuie sprijinită activ, astfel încât consumatorii să poată avea un rol activ pe piață și să reducă dependența de distribuitorii tradiționali.
Plafonarea și neplata plafonării la timp de către statul român, care a impus-o, au făcut ca furnizorii să aibă un ascendent asupra entităților statului dar mai ales asupra ANRE, care, ca agenție, s-a îndepărtat de rolul său inițial de a fi imparțială și de a reprezenta interesele consumatorilor din România, tocmai prin faptul că este plătită din taxele anuale achitate de furnizorii producătorii și distribuitorii de energie.
Lobby-ul politic al unor asociații ale furnizorilor, producătorilor și distribuitorilor de energie din România se vede clar, doar în 2024 s-a manifestat de câteva ori în defavoarea prosumatorilor – cazul Simonis-PSD și ACUE – obligativitatea bateriilor si amanarea dezbaterii PLx-605 – Legea Prosumatorilor, ca să dăm doar cele mai evidente exemple.
Dacă aceste probleme nu vor fi corectate, România riscă să rămână cu o piață energetică ineficientă, în care cetățenii plătesc tarife mari pentru un serviciu care nu s-a modernizat la nivelul așteptărilor.
Ramane intrebarea: cand si cu ce am gresit ? cu privatizarea sau cu derapajul necontrolat al ANRE-ului?
Dan Pîrșan
Președinte A.P.C.E.
✉ contact@asociatiaprosumatorilor.ro
🌍 www.apce.ro