Asociatia Prosumatorilor A.P.C.E. va informează baza legala prin care un prosumator care isi schimba furnizorul de energie sau beneficiarul la contractul de furnizare, poate primi TOATA diferența dintre energia injectata si cea consumata in contul IBAN furnizat cu ocazia contractării:
In conformitate cu prevederile art. 12, alin (5) din Metodologia , aprobata prin Ordinul Președintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE), pentru situațiile in care cantitatea de energie electrica reportata nu a fost utilizata de către prosumator, in termen de maximum 24 de luni de la data emiterii facturii, începând cu data scadenta, cantitatea reportată si valoarea aferenta acesteia, ramase nereturnate, vor fi incluse in procesul de compensare financiara cu facturile emise pentru consumul de energie electrica in baza contractului de furnizare a energiei electrice existent intre parti .
Precizam ca restituirea soldului negativ ca urmare a schimbării furnizorului sau încetării contractului de furnizare a energiei electrice si emiterii facturii de decont final aferent consumului de energie electrica se face conform:
Art. 19. din RFEECF, aprobat prin Ordinul ANRE nr. 5/2023, prevede:
(1) În termen de maximum 42 de zile de la încetarea contractului de furnizare a energiei electrice, furnizorul are obligația de a transmite clientului factura cu decontul final aferent consumului de energie electrică.
(2) După încetarea contractului de furnizare a energiei electrice, factura de regularizare a contravalorii certificatelor verzi se comunică de către furnizor clientului în termenele și condițiile prevăzute de actele normative aplicabile în vigoare.
(3) În situația în care factura cu decontul final aferent consumului de energie electrică prevăzut la alin. (1) şi factura de regularizare a contravalorii certificatelor verzi prevăzută la alin. (2) conțin un sold pozitiv, clientul are obligația să achite contravaloarea acestora până la termenul scadent prevăzut în facturi.
(4) În situația în care factura cu decontul final aferent consumului de energie electrică prevăzut la alin. (1) şi/sau factura de regularizare a contravalorii certificatelor verzi prevăzută la alin. (2) conțin un sold negativ, furnizorul are obligația să returneze clientului sumele datorate, prin modalitatea stabilită prin contract.
(5) În situația prevăzută la alin. (4), în vederea îndeplinirii obligației de returnare a sumelor, furnizorul este obligat să notifice clientul în acest sens prin intermediul facturii de decont final şi să returneze sumele datorate în termen de maximum 15 zile de la data primirii de la client a informațiilor necesare plății.
(6) În cazul în care clientul a încheiat un nou contract de furnizare a energiei electrice cu același furnizor, la solicitarea clientului/prin acordul pârților, regularizarea sumelor ce decurg din vechiul contract se face în prima factură emisă în cadrul noului contract, inclusiv prin compensarea sumelor, cu respectarea prevederilor legale.
Speram ca informația de mai sus sa va fie de ajutor atât in deciziile dvs cat si in situația in care acționați in instanță furnizorii care nu respecta legea.
Dan Pirsan,
Presedinte A.P.C.E.
www.apce.ro